kunskapskrav och uppgifter
Årskurs 9för betyget E i slutet av årskurs 9
Kunskapskrav
Numreringen används i respektive beskrivning av uppgifterna
1.
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt bildspråk ochdelvis genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår.
2.
I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsakfungerande sätt ochprövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
3.
Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett i huvudsak fungerande sätt.
4.
Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra till att utveckla idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial
5.
Under arbetsprocessen bidrar eleventill att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
6.
Dessutom kan eleven presentera sina bilder med viss anpassning till syfte och sammanhang.
7.
Eleven kan också ge enklaomdömen om arbetsprocessen och visar då på enkla samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.
8.
Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden.
9.
Dessutom beskriver eleven bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett enkelt sätt med viss användning av ämnesspecifika begrepp.
Beskrivning av uppgifterna
Kunskapskravens numrering används under respektive uppgift
Archimboldo
Eleverna ska skapa sin egen tolkning av archimboldo, de ska bygga upp ett porträtt av oväntade delar, t.ex. Skor, mat eller cykeldelar. Färgläggning med valfritt material.
Kunskapskrav: 2,3,4,5,6
Bildanalys
Efter genomgång av hur en bildanalys kan göras ska eleven analysera sitt konstverk (se ovan) analysen ska innehålla konnotation, denotation samt syfte. Dessutom ska ämnesspecifika begrepp användas.
Kunskapskrav: 8,9
Foto
Övning med ”gyllene snittet” och med temat ”framtidsdrömmar”. Efter genomgång ska eleverna förstå hur man bygger upp en bild med det s.k. Gyllene snittet som hjälper en bild med rätt komposition och hjälper betraktaren att fokusera på det man vill visa i bilden. Med temat framtidsdrömmar ska eleverna visa hur de tänker sig att framtiden kommer se ut, det kan t.ex. Vara en kockmössa, stekpanna och grytor uppställda för att visa drömmen som kock. Dessutom skriver eleven en planering innan fotograferingsarbetet samt en text kopplad till fotot.
Kunskapskrav: 1,2,3,4,5,6,8,9
Konstbild
Originalpapper 25*32 + 32*52. Syftet med uppgiften är att eleven ska göra en fördjupning inom konsthistoria. Eleven väljer ett konstverk av en konstnär (etablerad, historisk eller nutid) och gör en kopia av verket. I uppgiften ingår att kunna välja rätt material för tillverkning av bilden. När bilden är klar ska ett omslag göras. På omslagets utsida skrivs konstnärens namn (som gärna hänger ihop med bilden) och på insidan ska en bildanalys av verket samt fakta om konstnären skrivas
Kunskapskrav: 1,2,3,4,5,6,8,9
Scener från mina skolår
A3 originalpapper. En mall på en filmrulle ritas av. I filmrullen finns fyra tomma rutor där eleverna ska rita minnesbilder från sina år i skolan. Färgläggning med valfritt material. Sista momentet är att rita i filmrullens konturer med svart tusch.
Kunskapskrav: 1,2,3,5,6
Schackpjäs
Lera. Eleverna ska designa schackpjäser enl. Tema t.ex. Att pjäserna ser ut som varsin karaktär ur barbapappa eller en geometrisk form. Sen ska de välja en av pjäserna att göra i lera. Pjäsen målas med akrylfärg.
Kunskapskrav: 1,2,3,4,5
Skivomslag
Beskuret originalpapper. Samarbete med musikundervisningen. De ska designa ett skivomslag som passar sin låt/musikstil. De ska tänka på komposition, färgskala, typsnitt mm. Färgläggning med valfritt material.
Kunskapskrav: 1,2,3,4,5
Äppel-triptyk
Beskuret originalpapper. Denna triptyk ska visa hur eleven hanterar olika material samt hur de kan använda förlaga/inspiration och kunna visa att de kan ge föremålen form. Ett äpple i akvarell, ett i akryl samt ett i blyerts.
Kunskapskrav: 2,4,5