kunskapskrav och uppgifter
Årskurs 8för betyget E i slutet av årskurs 9
Kunskapskrav
Numreringen används i respektive beskrivning av uppgifterna
1.
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt bildspråk ochdelvis genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår.
2.
I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsakfungerande sätt ochprövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
3.
Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett i huvudsak fungerande sätt.
4.
Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra till att utveckla idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial
5.
Under arbetsprocessen bidrar eleventill att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
6.
Dessutom kan eleven presentera sina bilder med viss anpassning till syfte och sammanhang.
7.
Eleven kan också ge enklaomdömen om arbetsprocessen och visar då på enkla samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.
8.
Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden.
9.
Dessutom beskriver eleven bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett enkelt sätt med viss användning av ämnesspecifika begrepp.
Beskrivning av uppgifterna
Kunskapskravens numrering används under respektive uppgift
Affisch
A3 originalpapper. Affischen skapas utifrån egen filmtitel eller lånad av existerande film. Eleverna ska tänka på komposition, typsnitt, färg (t.ex. Komplement, monokromt) färgläggs med temperafärger.
Kunskapskrav: 1,2,3,4,5,6
Bildanalys
Efter genomgång av hur man gör en bildanalys gör eleverna en analys av originalbilden av john bauer som de använde till parafrasen.
Kunskapskrav: 8,9
Ex Libris
A4 originalpapper. När böcker kunde börja köpas av vanliga människor, inte bara adel och präster, så var böckerna ändå en dyr och kär ägodel som kunde ge status, så ägarna var väldigt rädda om dom. Därför skapade man sitt eget ägomärke, sitt ex libris. Det skulle innehålla ägarens namn samt en bild som symboliserade deras släkt. Det kunde vara en bild på släktvapnet eller om efternamnet kanske var björn så var det en bild på en björn. Dessa ex libris stämplades i böckerna med svar färg. Eleverna ska konstruera sin egen ex libris. Den färgläggs endast med svart temperafärg.
Kunskapskrav: 1,2,3,4,5,6
Fortsätt mönstret
Eleverna får ett a4 originalpapper där halva geometriska former redan finns, dessa ska eleverna fortsätta och bygga ut till en färdig bild. Pappret kan vridas åt alla håll för bästa utgångsläge. Bilden färgläggs med färgpennor, temperafärger eller akvarell.
Kunskapskrav: 1,2,3,4,5
Fota skuggor/mönster
Skapande av digitala bilder genom fotografering via digitalkamera som finns i varje mobiltelefon. Eleverna ska försöka hitta naturliga, eller skapa, skuggor och fotografera. Eller kan de försöka hitta mönster i vardagsföremål.
Kunskapskrav: 1,2,3,5,6
Parafras
Originalpapper 25*32. En parafras är en bearbetning av existerande konstverk (t.ex. Inom poesi, musik, måleri) eleverna får välja en bild av john bauer som de gör en parafras av. Färgläggs antingen med tempera, akvarell, färgpennor.
Kunskapskrav: 1,2,3,4,5,6,8
Pointillism
A4 originalpapper. Pointillism är en konstinriktning där konstnären målar med många små prickar som sedan genom optisk illusion i betraktarens öga smälter ihop och bildar olika färgnyanser. Eleverna ritar en bild som sedan färgläggs med hjälp av prickar. Antingen oljepastellkritor, tempera eller akrylfärger används.
Kunskapskrav: 1,2,3,4,5
Romantiken
Originalpapper 24*32. Vi berör olika epoker genom tiderna och fokuserar på romantiken. Eftersom man inom romantiken vände åter mot naturen, exotiska platser, sagor, myter och sägner så ska eleverna skapa sin egen romantikbild genom att göra ett mytiskt väsen med en överdrivet vacker natur i bakgrunden. Färgläggning med antingen; färgpennor, akvarell, akvarellpennor, temperafärger eller oljepastellfärger.
Kunskapskrav: 1,2,3,4,5,6
Romero Britto
Originalpapper 24*32. Vi hämtar inspiration från popkonstnären romero britto och skapar egna konstverk med mönster, klara färger och svarta konturer. Akrylfärger används.
Kunskapskrav: 1,2,3,4,5
Särskrivningsbilder
A4 originalpapper. Ett ords kan få helt olika betydelse om de är särskrivna. Eleverna får välja på olika särskrivna ord och ritar den nya betydelsen. T.ex. ”Herr Strumpa”.
Kunskapskrav: 1,2,3,4,5
Visualisering
Originalpapper 25*32. Utifrån ett textutsnitt ska eleverna visualisera en bild som sedan förverkligas på papper. Bilden ska sedan ”färgläggas” i gråskala med mjuka blyertspennor och stompfer. Eleverna ska försöka få fram så många gråskalor som möjligt.
Kunskapskrav: 1,2,3,4,5