kunskapskrav och uppgifter
Årskurs 7för betyget E i slutet av årskurs 9
Kunskapskrav
Numreringen används i respektive beskrivning av uppgifterna
1.
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt bildspråk ochdelvis genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår.
2.
I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsakfungerande sätt ochprövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
3.
Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett i huvudsak fungerande sätt.
4.
Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra till att utveckla idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial
5.
Under arbetsprocessen bidrar eleventill att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
6.
Dessutom kan eleven presentera sina bilder med viss anpassning till syfte och sammanhang.
7.
Eleven kan också ge enklaomdömen om arbetsprocessen och visar då på enkla samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.
8.
Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden.
9.
Dessutom beskriver eleven bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett enkelt sätt med viss användning av ämnesspecifika begrepp.
Beskrivning av uppgifterna
Kunskapskravens numrering används under respektive uppgift
Ansiktets proportioner
Originalpapper 25*32. Efter kroppen zoomar vi in på ansiktets proportioner. Eleverna lär sig var och hur man kan göra hjälpstreck för att rita ett ansikte med rätt placering av anletsdragen. När ansiktet är färdigritat ska en karaktär göras, som t.ex. Zorro, en sjörövare eller Pippi. Bilden ska sedan färgläggas, eleverna får välja mellan oljepastellkritor eller temperafärger.
Kunskapskrav: 1,2,3,4,5,6
Bokomslag
Originalpapper A4. Illustration till fiktiv boktitel. Eleverna får en påhittad boktitel som de ska skapa en relevant bild till. Bilden ska komplettera titeln, genomtänkt val av typsnitt, bild, färgval samt komposition. Inspiration kan och får användas och utgå ifrån. Färgläggning med temperafärger/färgpennor/akvarell/akvarellpennor.
Kunskapskrav: 1,2,3,4,5,6
Enpunktsperspektiv, Husen
Originalpapper 25*32. Enpunkts/centralperspektiv, med en punkt att utgå ifrån samt parallella horisontella och lodräta linjer. Eleverna lär sig använda linjal och vinkelhake. På originalpappret ska eleverna sen göra tre lådor = ”Hus” på vardera sida om centralpunkten. Dessa hus målas sen med temperafärger i olika nyanser på varje sida: tak ljusa, gavlar mörka och framsidor mittemellan. Även bakgrunden målas med temperafärger.
Kunskapskrav: 1,2,3,4,5
Halloween
Originalpapper 25*32. Uppgiften syftar till att öva med verktyg, tekniker och material. Eleverna ritar först träd, gravstenar, fladdermöss mm som sen ska vara siluett. Bakgrunden/himlen målas sen transparent och flödigt med tonade färger i temperafärger. Siluetten målas med täckande svart temperafärg.
Kunskapskrav: 2,3,4,5
Kroppens proportioner
Originalpapper A4. Eleverna lär sig att en vuxen människokropp kan delas in i åtta delar för att få rätt proportioner. De ritar en kropp med hjälp aven mall att titta på.
Kunskapskrav: 2,4,5
Krumelur-träd
Originalpapper 25*32. Eleverna börjar med att rita ett träd över hela pappret. När trädet är klart ritas ”krumelurer” över hela ytan, även över trädet, så det bildas olika fält. I dessa fält ska eleverna experimentera och endast med grundfärgerna: gul, röd, blå samt vit och svart, blanda fram olika bruna nyanser till trädets fält. Gröna nyanser blandas till fält där man tycker marken är och blå nyanser till fälten där himlen är. När alla fält är målade ska trädets konturer samt alla ”krumelurstreck” fyllas i med en svart tuschpenna.
Kunskapskrav:1,2,3,5,
Popkonst
Originalpapper A4. Uppgiften utgår från konstinriktningen popkonst där vardagsföremål inlemmas i konstverken, till exempel coca colaflaskor hos bl.a. Warhol, lichtenstein, britto. Eleverna börjar med att rita av en eller flera colaflaskor med hjälp av ljusbord. Bakgrunden delas in i sektioner där mönster a´la britto ritas. Allt färgläggs med klara, starka färger. Valfritt material (ej tusch). När allt är målat används svart tuschpenna för att fylla i konturer och småmönster.
Kunskapskrav: 1,2,3,4,5,
Stjärntecken
Originalpapper 25*32. Eleven ritar sitt eget stjärntecken. Inspiration kan användas och bearbetas. Bilden färgläggs med valfritt material. Det sista momentet är att klippa ut cirkeln som tecknet målats i.
Kunskapskrav: 1,2,3,4,5,6
Stormigt hav, rivet papper
2 originalpapper 25*32. Först målas hela ytan på ena papper med flödig temperafärg i blå ton. Innan färgen torkat helt rivs remsor av pappret. På det andra pappret målas på den övre delen av pappret en horisontlinje och lämpligt motiv t.ex. En båt, en fyr en ö. De rivna pappersremsorna limmas sen fast på nedre delen så de bildar vågor.
Kunskapskrav: 2,3,4,5
Superhjälte
Originalpapper 25*32. Ännu en kropp med rätt proportioner ritas och denna gång ska kroppen förvandlas till en superhjälte. Eleverna ska även skriftligen beskriva sin superhjälte. Bilden ska färgläggas med färgpennor.
Kunskapskrav: 1,2,3,4,5,6,8