Välj en sida

kunskapskrav och uppgifter

Årskurs 6
betyget E i slutet av årskurs 6

Kunskapskrav

Numreringen används i respektive beskrivning av uppgifterna

1.

Eleven kan framställa några olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt bildspråk och delvis genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår.

2.

I arbetet kan eleven använda några olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsakfungerandesätt för att skapa olika uttryck.

3.

Dessutom kombinerar eleven några olika bildelement på ett i huvudsak fungerande sätt.

4.

Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra till att utvecklaidéer inom några olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial.

5.

Under arbetsprocessen bidrar eleventill att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.

6.

Dessutom kan eleven presentera sina bilder med viss anpassning till syfte och sammanhang.

7.

Eleven kan också ge enkla omdömen om arbetsprocessen och kvaliteten i bildarbetet.

8.

Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om uttryck, innehåll och funktion i bilder från olika tider och kulturer och gör kopplingar till egna erfarenheter, andra bilder och företeelser i omvärlden.

Beskrivning av uppgifterna

 

Kunskapskravens numrering används under respektive uppgift

Bildmapp

A2 Originalpapper. Pappret viks på mitten och sidorna tejpas med specialtejp på sidorna så det bildas en mapp. Eleverna ska skriva sitt namn på ena sidan. Detta görs på olika sätt. Ett sätt är att använda färdiga typsnitt och ljusbord. Namnet ska färgläggas med färgpennor.

Kunskapskrav: 1,2,3,4,5

Björkar (svamp och maskeringstejp)

Originalpapper 25*32. Använd pappret stående, tejpa fast maskeringstejp där träden ska stå, stora som små så man får ett djup/perspektiv i bilden. Måla sen med svamp och temperafärger mark, himmel och trädkronor. När bilden torkat dras tejpen bort. Stammarna kan då målas med lite ljusbrun vattenfärg för att förstärka intrycket av näver.

K.K: 1,2,3,4,5

Blom-tema

Ett längre arbetsområde kring olika konstnärer som alla är kända för bl.a. sina blommotiv. Först Claude Monet. A4 originalpapper. Vi gör först en näckrosdamm med oljepastellkritor, fokuserar på att blanda nyanser. Sen en näckrosdamm med silkepapper och lim. A4 originalpapper. Andra konstnären är Vincent van Gogh. A3 originalpapper. Först målar vi solrosor i vas med flaskfärger, fokus på impressionistiska penseldrag. Sen ett pointillistiskt solrosfält med oljepastellkritor på A4 originalpapper. Tredje konstnären är Georgia O´Keeffee. Beskuret fyrkantigt originalpapper. Där börjar vi göra liljor med akvarellfärger med mycket vatten så toningar sker. Dessa används som förlagor för andra bilden då formen av akvarellblommorna ritas av på nytt fyrkantigt beskuret originalpapper. Dessa blommor ska sedan ”färgläggas” i gråskala med mjuka blyertspennor och stompfer

Kunskapskrav: 1,2,3,4,5,

Halloweenbild

A3 originalpapper. Rita med oljepastellkrita konturer av ett kråkslott som står på en kulle. Man kan lägga till fler ”läskiga saker” som t.ex. gravstenar, skelett, fladdermöss. Färglägg med temperafärger och moddlare, öva på flödiga färger och tona ihop färgerna på himlen.

Kunskapskrav: 1,2,3,4,5

Itu-klippta fiskar

A4 originalpapper + färgat 25*32 papper. Rita en stor fisk över hela pappret. Färglägg med flera färger med vaxkritor. När hela fisken är färglagd, gnugga med torkpapper över så att färgen blir varm och ”smälter” ihop. Klipp sedan itu fisken i delar. Dessa delar limmas sen ihop igen på färgat papper med några millimeters mellanrum.

Kunskapskrav: 1,2,3,5

Krumelurfiskar (Akvarell)

Originalpapper 25*32. Börja med att göra som en blomma med penna över hela pappret. Färglägg med akvarellpennor och gör toningar i bubblorna. När färgerna har torkat målas fenor och mönster i med tuschpenna.

Kunskapskrav: 1,2,3,5

Magritte-öga, den falska spegeln

Magritte-öga, den falska spegeln: A3 originalpapper. Eleverna ritar av en mall med ett öga som fyller hela pappret. I ögat ska eleverna förmedla och visa vad som bäst kännetecknar sig själva. De ska visa sina intressen och personligheter i ögat. Färgläggs med flödiga temperafärger.

Kunskapskrav: 1,2,3,4,5,6,8

Mondrian

Beskuret fyrkantigt originalpapper. Dela in pappret i fyrkanter, rektanglar i olika storlekar. Måla, likt Mondrian, vissa av rutorna med primärfärger. Använd temperafärger och måla täckande. När färgen har torkat limma dit smala remsor av svart papper över strecken.

Kunskapskrav: 1,2,3,4,5,6

Mosaik-bilder

A4 originalpapper. Eleverna ritar en enkel bild med blyerts. Bilden ska sedan ”färgläggas” med rivet tidningspapper i rätt färg.

Kunskapskrav: 1,2,3,5

Omlott-fiskar

Originalpapper 25*32. Börja mad att rita tre olika fiskar, minst 10 cm stora på kladdpapper. Dessa klipps ut och används som mallar. På originalpappret ska mallarna ritas av så pappret fylls med fiskar som ligger omlott (lite på varandra). Fiskarna ska sen färgläggas täckande med temperafärger. Endast primärfärger; gul, blå röd, i fiskarna. Där fiskarna ligger på varandra/omlott ska primärfärgerna blandas till rätt sekundärfärg. T.ex. om en gul och en röd fisk ligger på varandra ska blandningen bli orange. När alla fiskar är målade ska även bakgrunden målas med temperafärg.

Kunskapskrav: 1,2,3,4,5

Paraply-höst-bild

Originalpapper 25*32. Eleverna gör paraplyer och ben som sticker ut (finns mallar att använda) Paraplyerna färgläggs med oljepastellkritor och eleverna övar på att tona flera färger i varandra. När paraplyer och ben är färglagda används temperafärger med mycket vatten och moddlare för att på diagonalen måla regn.

Kunskapskrav: 1,2,3,4,5

Passar-blomma

Originalpapper 25*32. Använd passare för att göra blommor i flera lager. Färglägg med färgpennor och tona färgerna.

Kunskapskrav: 2,3,4,5

Picasso-ansikte

Originalpapper 25*32. Rita ett ansikte med svart oljepastellkrita utan att titta på pappret. Lyft inte på kritan. När ansiktet är klart får man titta på pappret igen. Om det är svaga streck, fyll i. dela upp bakgrunden med geometriska former. Måla de olika delarna av ansiktet med varma färger och bakgrundsdelarna med kalla färger. Använd akvarellkritor.

Kunskapskrav: 2,3,5

Saga

A3 originalpapper. Eleverna börjar med att rita av en mall med tre rutor. De ska hitta på en kort saga med: en början – mitt – slut. När de ritar sina rutor ska de tänka på perspektiv, bakgrund mm. När bilderna är färdigritade ska de färgläggas med antingen färgpennor eller akvarellpennor. Rutan runt ska fyllas i med svart tusch. Texten skrivs under vardera ruta. En överskrift ska göras.

Kunskapskrav: 1,2,3,4,5,6,8